Hulpvragen

Wie

Wie vragen hulp?

hulpvragen wie

Mensen die door uiteenlopende redenen, tijdelijk of permanent, in een situatie terecht komen waarin ze wel een helpende hand, een ondersteunende schouder of een vriendelijk woord kunnen gebruiken. Dit overkomt mensen uit alle lagen van de samenleving.  Onze hulpvragers zijn dan ook eigenlijk alle inwoners van de dorpen Wedde, Veelerveen en Vriescheloo.

Hulpvragen komen bij Marian binnen van de inwoners van de drie dorpen zelf, van de huisartsenpraktijken, de WMO consulente en diverse organisaties zoals bv de thuiszorg, peuterspeelzaal, de kerk enz

Ook gebeurt het dat een hulpvraag  van één van de bezorgde buren of naaste bij Marian terecht komt. 

Hoe

Op zoek naar hulp?

Hulpvraag

Ben jij (dringend) op zoek naar hulp of kun je op korte termijn wel wat ondersteuning gebruiken?

Aarzel dan niet en neem nu direct rechtstreeks contact met de dorpsondersteuner Marian op! 

Je kunt dit op verschillende manieren doen:

Zodra je vraag bij ons binnen is neemt Marian contact met je op zodat zij jou en je vraag zo goed mogelijk leert kennen. 

Samen gaan we op zoek naar een oplossing die het beste bij jou en je situatie past. 

Wat

Waarbij kun je om hulp vragen?

In principe kan elke hulpvraag die betrekking heeft op praktische, technische, administratieve en sociale zaken bij de dorpsondersteuner neergelegd worden.

Of het nu gaat om hulp in de huishouding, het leren spreken van een andere taal, vervoer voor ziekenhuisbezoek, het vinden van een maatje om mee te gaan zwemmen, iemand die helpt kleine klusjes in de tuin te  doen of vragen op het gebied van ICT. Het kunnen allemaal hulpvragen zijn. Het kan ook zijn dat je veel piekert, je eenzaam voelt  of dat je hulp nodig hebt bij het op orde brengen van je financiën en administratie. Ook dat kunnen hulpvragen zijn.

Ik voel me enorm gewaardeerd.

Ik voel me gehoord. Er wordt iets gedaan met de feedback die ik als vrijwilliger geef en er wordt door de dorpsondersteuner goed gekeken naar werk wat bij mij en mijn situatie past.

Voorbeelden van hulpvragen

Ik heb mijn heup gebroken, woon alleen met twee honden in het buitengebied en ben nu tijdelijk niet mobiel

Dit is een voorbeeld van een hulpvraag waarbij er veelal meerdere vrijwilligers samenwerken om de dorpsbewoner in kwestie te helpen.

  • Iemand die graag wandelt, goed met honden overweg kan en tijd heeft om de beide honden dagelijks uit te laten
  • Iemand die de dorpsbewoner helpt om de wekelijkse boodschappen in huis te halen
  • Iemand die de dorpsbewoner naar afspraken in het ziekenhuis of de dokterspraktijk kan brengen en halen
  • Iemand die graag kookt en ervoor zorgt dat de dorpsbewoner iedere dag een warme maaltijd heeft
Ik ben al wat ouder, woon alleen en mijn kind woont ver weg. Graag zou ik wat meer contact met mijn kind kunnen onderhouden

De dorpsbewoner in kwestie heeft nooit geleerd om met tablets of mobiele telefoons om te gaan. Er wordt een vrijwilliger ingezet die de dorpsbewoner gaat helpen om te leren hoe onder andere Skype, What’s App en Facebook kunnen helpen om meer contact met zijn/haar kind te hebben.

Tweemaal per week komt de vrijwilliger langs en leert de dorpsbewoner om te gaan met de tablet/telefoon zodat hij/zij dit uiteindelijk zelfstandig kan gebruiken.

Ik ben vanuit het buitenland in Nederland komen wonen en zou graag de Nederlandse taal beter willen leren spreken en schrijven zodat ik actief aan de maatschappij kan deelnemen

De dorpsondersteuner gaat op zoek naar iemand die graag met taal bezig is en het leuk vindt om kennis te delen. Eventueel samen met scholieren kan de dorpsbewoner op deze manier in zijn/haar directe omgeving beter Nederlands leren. Bovendien krijgt hij/zij meteen meer contacten. Eventuele scholieren kunnen zo hun vaardigheden extra oefenen en leren hun eigen kennis duidelijk en toepasbaar over te brengen op een ander.

Mijn partner is overleden. Ik heb nooit leren koken en vind het moeilijk om de draad in mijn leven weer op te pakken

Bij deze hulpvraag kan er een combinatie tussen professionele hulpverleners en vrijwilligers wordt gemaakt om de dorpsbewoner goed verder te kunnen helpen.

  • Professionele hulpverlening: de dorpsondersteuner schakelt de huisarts in om te onderzoeken of het wenselijk is dat de hulpvrager psychische ondersteuning kan gebruiken bij het rouwproces en het omgaan met zijn/haar verlies.
  • Professionele hulpverlening: de dorpsondersteuner neemt in overleg met de dorpsbewoner contact op met een lokale maaltijdservice-aanbieder om na te gaan of het prettig en haalbaar is dat deze een aantal keren per week een warme maaltijd komt brengen.

 

  • Vrijwilliger: de dorpsondersteuner gaat op zoek naar iemand die deze bewoner graag wat kookvaardigheden bij zou willen brengen en het leuk vind om met regelmaat samen te koken en eten.
  • Vrijwilliger: de dorpsondersteuner gaat op zoek naar vrijwilligers die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt en hun ervaringen eventueel met deze meneer/mevrouw willen delen
  • Vrijwilliger: de dorpsondersteuner probeert in kaart te brengen wat deze dorpsbewoner leuk zou vinden om te doen en gaat op zoek naar een vrijwilliger die dat samen met deze bewoner zou willen gaan doen

Hoe werkt het?

De dorpsondersteuner gaat dan voorzichtig op onderzoek uit om na te gaan of er daadwerkelijk sprake is van een hulpvraag. Denkt ze dat dat het geval is, dan neemt ze contact met de persoon in kwestie op. Vaak volgt een huisbezoek waarin ongedwongen over de situatie en eventuele mogelijke en wenselijke oplossingen/ondersteuning gesproken wordt. 

Jammer genoeg zijn er toch ook nog veel mensen die het moeilijk vinden om hulp of ondersteuning te vragen. Soms komt dat doordat ze zich schamen voor hun situatie of omdat ze het moeilijk vinden om anderen om hulp te vragen.

Bij Wedde dat ’t lukt zijn we continue op zoek naar nieuwe en andere manieren om eventuele drempels bij het vragen om hulp te verlagen of weg te nemen. Dit doen we onder andere door het opzetten van projecten voor verschillende doelgroepen, het inzetten van een actieve dorpsondersteuner, samenwerken met andere organisaties en het actief informeren van de inwoners.

1

Blijf niet (langer) met zorgen of problemen rondlopen en neem vrijblijvend contact op met de dorpsondersteuner

Kenbaar maken

Je vraag en/of zorgen worden strikt vertrouwelijk behandeld en komen rechtstreeks bij Marian binnen

4

Zodra de dorpsondersteuner je hulpvraag of zorgen en alle mogelijke oplossingen goed in kaart gebracht, heeft neemt ze contact met je op

Overleggen

Nu is het tijd om samen te overleggen of er een oplossing bijzit die jou aanspreekt en om de details door te spreken

2

De dorpsondersteuner neemt naar aanleiding van je hulpvraag of zorgen contact op om een afspraak te maken

Kennismaking

Om er ervoor te zorgen dat we je zo goed mogelijk kunnen helpen is het belangrijk dat we jou en je situatie leren kennen. Hiervoor maakt Marian een afspraak met je

5

De dorpsondersteuner koppelt de vrijwilliger(s) en/of zorgverlener(s) aan jou en je hulpvraag. Vanaf nu hoef je je nergens meer druk over te maken

Hoera

Er is, samen met jou, een passende oplossing voor je hulpvraag gevonden. Nu kun jij weer onbezorgd genieten van het wonen in het mooie Westerwolde

3

De dorpsondersteuner brengt je hulpvraag of zorgen samen met jou in kaart en gaat direct voor je aan de slag

Even geduld

Marian is nu druk voor je op zoek naar oplossingen en mogelijkheden om jouw probleem op een manier die perfect bij jouw wensen aansluit op te kunnen lossen