Dorpsondersteuner

Ellen ten Kate

Dorpsondersteuner

Dorpsondersteuners Ellen ten Kate en Sandra Meulman

Ellen ten Kate en Sandra Meulman zijn de dorpsondersteuners. De oren en ogen van de dorpen Wedde, Vriescheloo en Veelerveen. We beschouwen hen ook wel als de spin in het web omdat alle hulpvragen bij hen binnenkomen, ze continue op zoek zijn naar een goede match tussen hulpvrager en vrijwilliger. Ze blijven contact houden met de vrijwilliger en de hulpvrager zodat beiden op hen terug kunnen vallen mochten er onduidelijkheden of problemen zijn.

De dorpsondersteuners staan graag dicht bij de dorpsbewoners. Om die reden zijn zij op meerdere manieren eenvoudig te bereiken. Zo kunnen dorpsbewoners per telefoon snel en eenvoudig contact met hen opnemen. Voor mensen die liever niet direct persoonlijk contact hebben biedt het zenden van een email of What’sApp bericht uitkomst. 

Sandra Meulman

Dorpsondersteuner

Even voorstellen – Ellen

Mijn naam is Ellen ten Kate, 51 jaar en ik woon samen met mijn gezin in Woldendorp. Ook ik deed de opleiding tot verpleegkundige. Ik werkte in het ziekenhuis en in de kinder- en jeugdpsychiatrie als gezinshulpverlener. Toen de kinderen jonger waren besloten we, om werk, privé en eigen bedrijf te combineren, dat ik een periode thuis zou blijven. Als invalkracht raakte ik daarna betrokken bij de uitvaartzorg en dagbesteding op de thuislocatie. Kortgeleden kwam Wedde dat ’t lukt op mijn pad en ik heb inmiddels met veel plezier een start gemaakt als dorpsondersteuner.

Even voorstellen – Sandra

Mijn naam is Sandra Meulman, 46 jaar en sinds 1 augustus heb ik de eer om als dorpsondersteuner bij Wedde dat ’t lukt werkzaam te mogen zijn. Na in 2001 afgestudeerd te zijn als verpleegkundige, heb ik ervaring opgedaan in de ouderenzorg, thuiszorg en bijna 20 jaar in de huisartsenzorg. 

Ik woon samen met man en kinderen in Vlagtwedde en ben verzot op Westerwolde! We hebben een transportbedrijf waar ik me ook nog wel eens mee wil bemoeien en in mijn vrije tijd wandel ik graag, alleen, met Bobbie mijn ‘leenhond’ of met fijn gezelschap. 

De dorpsondersteuner gaat naar aanleiding van de hulpvraag op huisbezoek, om een goed beeld te krijgen van de vraag en de thuissituatie. Samen met de cliënt wordt bekeken welke hulp en ondersteuning wordt ingezet informeel (met vrijwilligers en/of mantelzorgers), professioneel of zoals vaak gebeurt, een combinatie van beiden. Een belangrijke taak van de dorpsondersteuner is het monitoren: wordt de aangeboden hulp daadwerkelijk ingezet en wordt deze naar tevredenheid uitgevoerd.

De dorpsondersteuner heeft regelmatig gezamenlijk overleg met de welzijnswerker uit de diverse huisartsenpraktijken en de WMO-adviseur van de gemeente Westerwolde. Zij hebben hetzelfde werkgebied als de dorpsondersteuner: Wedde, Wedderveer, Veelerveen en Vriescheloo. Door dit overleg zijn er korte lijnen, worden problemen snel gesignaleerd en kan hulp op maat worden geboden.

Contact opnemen met de dorpsondersteuner

Heeft u zelf een vraag of maakt u zich wellicht zorgen over een bekende van u? Aarzel niet en neem gerust contact op met de dorpsondersteuner. Al uw vragen en zorgen worden strikt vertrouwelijk behandeld. Een gesprek met de dorpsondersteuner verplicht u tot helemaal niets.

Uw zorgen delen of om hulp vragen is niet altijd eenvoudig. De Dorpsondersteuner begrijpt dat als geen ander. Misschien twijfelt u of uw zorgen gegrond zijn of wilt u liever geen andere mensen lastig vallen met uw hulpvraag. De dorpsondersteuner kan u dan verder helpen.

Hoe werkt de dorpsondersteuner?

De dorpsondersteuner gaat naar aanleiding van de hulpvraag op huisbezoek, om een goed beeld te krijgen van de vraag en de thuissituatie. Samen met de cliënt wordt bekeken welke hulp en ondersteuning wordt ingezet informeel (met vrijwilligers en/of mantelzorgers), professioneel of zoals vaak gebeurt, een combinatie van beiden. Een belangrijke taak van de dorpsondersteuner is het monitoren: wordt de aangeboden hulp daadwerkelijk ingezet en wordt deze naar tevredenheid uitgevoerd.

De dorpsondersteuner heeft regelmatig gezamenlijk overleg met de welzijnswerker uit de diverse huisartsenpraktijken en de WMO-adviseur van de gemeente Westerwolde. Zij hebben hetzelfde werkgebied als de dorpsondersteuner: Wedde, Wedderveer, Veelerveen en Vriescheloo. Door dit overleg zijn er korte lijnen, worden problemen snel gesignaleerd en kan hulp op maat worden geboden.  

dorpsondersteuner wedde dat 't lukt

Van wie krijgt de dorpsondersteuner hulpvragen?

Dorpsbewoner
inwoner neemt zelf contact op
Zorgverlener
huisarts, (fysio)therapeut, thuiszorg
Bekende van dorpsbewoner
buren/familie/vrienden
Organisaties of verenigingen
bijv.: kerk of vereniging
WMO-adviseur gemeente Westerwolde
gemeente

Hulpvragen kunnen op verschillende manieren bij de dorpsondersteuner binnenkomen. Regelmatig is het de bewoner zelf die contact zoekt met de dorpsondersteuner over een probleem of moeilijke situatie.

Het kan echter ook heel goed voorkomen dat iemand anders of een organisatie contact met De Dorpsondersteuner zoekt. Omdat we bijvoorbeeld nauw samenwerken met een huisartsenpraktijk komen veel hulpvragen naar aanleiding van een consult daar vandaan.

Soms maken mensen in de directe omgeving van iemand zich zorgen om zijn/haar welzijn en gaan zij hierover in overleg met de dorpsondersteuner.

Welke hulpvragen krijgt de dorpsondersteuner binnen?

Er komen heel veel verschillende soorten hulpvragen binnen. De meeste daarvan zijn relatief klein en vooral praktisch van aard. Deze vragen worden door het (tijdelijk) inzetten van een vrijwilliger opgelost.

Daarnaast komen er ook hulpvragen binnen die wat complexer zijn. Inwoners die om verschillende redenen in een sociaal isolement zitten of die op meerdere vlakken hulp kunnen gebruiken. Samen met de dorpsondersteuner en eventuele professionele zorgverleners wordt er dan gezocht naar passende en duurzame oplossingen.

Bij Wedde dat ’t Lukt zetten we alles op alles om inwoners van onze dorpen zo lang mogelijk op een prettige en aangename wijze in hun eigen omgeving te kunnen laten wonen. Samen met elkaar voor elkaar zorgen!

Praktisch

  • vervoer en begeleiding naar het ziekenhuis, dokter, tandarts, fysiotherapeut etc.
  • boodschappen doen, ophalen  van medicijnen, een brief posten
  • een hond uitlaten als u dit tijdelijk niet kan
  • lichte tuinwerkzaamheden

Technisch

  • kleine klusjes in huis, zoals lamp vervangen, gootsteen ontstoppen, schilderij ophangen
  • problemen met of vragen over uw computer, tablet, laptop, printer, telefoon, het leren appen, skypen etc.

Administratief

  • het op orde brengen en bijhouden van uw administratie(o.a. digitaal)
  • uitkomen met uw geld
  • het invullen van formulieren van bijvoorbeeld instanties, de gemeente etc.
  • aanvragen van huur- en zorgtoeslag

Sociaal

  • u voelt zich vaak alleen
  • de zorg voor een familielid valt u zwaar
  •  u woont niet meer fijn en weet niet of en met wie u hierover kunt praten
  • u kunt u hobby niet uitoefenen door ziekte en geldgebrek